AUKSJONSUTSTILLING JANUAR 2020

AUKSJONSUTSTILLING JANUAR 2020
www.galleriramfjord.net

Søk i denne bloggen

torsdag 15. mai 2014

GJESTEBLOGG: Karoline Kaaber

Høsten 2013 hadde jeg min første separatutstilling på Galleri Ramfjord. Dette ble et vendepunkt for meg og jeg ble overveldet over all positiv respons. Under ett år senere har jeg min andre separatutstilling på Galleri Ramfjord. Jeg kjenner på følelsen av ydmykhet og takknemmelighet over det jeg får oppleve.


Det var en som spurte meg etter utstillingen om jeg var glad for at åpningen var over, bildene var på plass og at jeg nå var i mål. Jeg måtte tenke litt, for jeg er jo ikke i mål. Dette er en evig vei jeg har valgt å gå. Den slutter ikke. Det er ikke noe som heter i mål, bare å fortsette. Mine malerier er som mine barn. Jeg gir de liv, passer på de til de klarer å stå på egne ben. Så må jeg la de gå. Det forunderlige er at de har alle ulik personlighet. Noen er særdeles trassige, andre er enkle og medgjørlige.

'Save the night' 90x70cm 11.000,-

I over 10 år har jeg jobbet hardt og målbevisst mot dette målet. Jeg har vært og smugtittet innom galleriet til Elisabeth i mange år. Følt meg som en liten unge som står utenfor og titter inn i varmen, med drømmen om å få lov å komme inn. Denne perioden har også vært utrolig tøff for meg. Usikkerheten om jeg noen gang kommer til å klare det, har fulgt meg hver dag. Ensomheten ved å stå alene. Møte med kritikken om hvor egoitisk jeg var, som satset på noe jeg sannsylingvis aldri kom til å lykkes med. Jeg ble visst født utrolig sta, og den staheten har jeg hatt stor glede av.

'Anticipation' 135x200cm 42.000,-
Grunnen til at det er bymotiver jeg maler, skyldes at dette er mitt landskap, men det er mennesket og dets innerste tanker jeg egentlig maler. Fravær eller nesten fravær av mennesket, formidler mye av mine innerste tanker. Sårhet og ensomhet er følelser som jeg har i meg hver dag. Jeg har ingen konkrete tanker omkring hva jeg prøver å formidle. Jeg prøver bare å være i det jeg gjør. Jeg ser at mine malerier blir preget av mine innerste følelser, og det er nettopp dette innerste i mennesket jeg synes er så interessant. Dette innerste rommet, som man sjelden slipper noen inn i. Disse følelsene og tankene er det som gjør et menneske så spennende for meg.

'Walk alone' 100x100cm 17.000,-
Jeg får ofte spørsmålet om hvor jeg henter inspirasjonen fra eller hva jeg gjør hvis jeg ikke er inspirert? Hvis jeg blir inspirert, føler jeg meg heldig. Bortsett fra det handler det om å arbeide. De fleste dagene er tunge, jeg sliter, er frustert. Jeg gråter mye. I denne prosessen, så kan det skje noe. Jeg får en kontakt med det jeg maler. Jeg bygger opp maleriene mine, for så å rive de ned igjen. Det er når jeg tørr være dristig at ofte fine ting oppstår, men det handler også om å se og å la det fine være...

Se flere bilder på www.galleriramfjord.no

1 kommentar:

  1. Liker så godt dine malerier, selvom jeg maler et annet landskap :) Og tenk om jeg hadde hatt den muligheten du har fått nå

    SvarSlett